Home Notícies Notícies més recents Asamblea de Clubs de la FCE 24-05-2014

Asamblea de Clubs de la FCE 24-05-2014

El sabado 24, tuvo lugar la asamblea de clubs de la FCE. Como habitualmente, Ricard ha realizado su crónica de la misma que os reproducimos a continuación.

Assemblea Ordinària de Clubs de la Fce 24 de maig de 2014:

El dissabte 24 de maig ha tingut lloc una nova assemblea ordinària de clubs convocada per la FCE, a les 16:30h. en segona convocatòria, a la quarta planta de l'edifici Francesc Masclans que pertany al centre cívic de les Cotxeres de Sants, en record de l'eminent botànic català Francesc Masclans i Girvès que va néixer en aquest barri, tal com posa la wikipèdia.

Quan jo he entrat a la sala, podies agafar dos informes:

+ Un de 53 pàgines escrites per les dos cares, amb el contingut de l'assemblea.

+ Un altre de 20 pàgines amb informació estadística de l' evolució del nombre de federats dels darrers anys, per territorials, per edats, de la participació de jugadors al Circuït, de titulats que juguen a Divisió d'honor, d'equips participants a la Festa i a la Copa Catalana, de titulacions d'àrbitres, etc.

 

També donaven el cartonet per poder votar els que estaven autoritzats.  A la reunió han assistit 38 persones, sense contar els oradors de l’estrada, ni els treballadors de la Fce presents, d’esquerra a dreta Sr. Antoni López, Sr. Víctor Pont, Sr. Viñas, Sr. Toni Ayza, Sr. Parayre, i Sr. Josep Maria Camell. Encara que han mogut les taules cap a l'esquerra tal com els he dit jo, per que darrera el Sr. Camell hi havia una pantalla molt gran on de tant en tant apareixia informació de l'assemblea, conduïda per un treballador de la Fce mitjançant un pc, aquest s'ha apartat del seu lloc diversos cops per que estorbava la visió de la pantalla a una part dels presents. També estaven presents a la sala els  membres de la Junta Directiva Sra. Marta Amigó, Sr. Jordi Capellades, Sr. Davide Vega i Sra. Carla Marín. Almenys els membres de la junta directiva de l'estrada no han pres part en cap votació.

L'assemblea ha començat amb la benvinguda del Sr. Viñas, qui ha fet altre cop de moderador, després d'haver-nos donar carbases a la darrera assemblea, donant la paraula al president de la Fce per que exposés el seu discurs, que copio integrament tot seguit.

Presidents i representants dels clubs catalans, benvinguts a l’assemblea de la Federació Catalana.

En primer lloc vull demanar disculpes per el trasllat de la seu d’aquesta assemblea degut a l’ordre de tancament del recinte de Fabra i Coats que ha fet l’Ajuntament per aquest cap de setmana, per motius de seguretat.

Vull començar  felicitant als guanyadors dels darrers tornejos oficials disputats. Al Barcelona UGA nou campió de Catalunya al guanyar  la Lliga Catalana, i a tots els equips guanyadors de les altres categories, així com a tots els equips que han aconseguit l’ascens aquesta temporada. Al SCC Sabadell guanyador de la Copa Catalana, a l''Alvar Alonso campió absolut de Catalunya i a l'Elisabeth Riera campiona femenina, a Carles Díaz Camallonga nou campió juvenil de Catalunya i també a tots els altres guanyadors dels campionats d’edats disputats a Vila Seca.

Vull donar les gràcies a tots els clubs catalans, per el seu suport a les mesures que vam prendre a la darrera assemblea, referents a la separació de les llicencies catalana i de la FEDA. Canviar el model de tornejos a Catalunya, com a conseqüència d’aquella mesura, que va comptar amb un ampli suport d’aquesta assemblea, no era fàcil, sense comptar amb la comprensió dels clubs que organitzen la majoria de tornejos a Catalunya. A aquestes alçades de la temporada podem afirmar que el canvi s’ha produït sense masses distorsions. Hem adaptat el reglament del Circuit català a aquesta nova situació.

No obstant, vist el resultat de la tramitació de llicencies, creiem oportú proposar a aquesta assemblea uns ajustos en les decisions que vam prendre, referent a quins tornejos s’homologaran per elo FIDE la propera temporada, si la situació es la mateixa que aquest any.

I faig aquesta apreciació, perquè la junta no estem tancats a poder negociar un acord singular per la FCE amb la FEDA, o perquè la situació del status polític del nostre país canvïi en els propers mesos.

Es molt difícil en una etapa plena de incertesa poder planificar, i no ens tocarà mes remei que anar adaptant-nos a una situació que pot ser molt canviant.

Fruit de la separació de llicencies, la FEDA ha pres algunes mesures contra els nostres interessos. La primera va ser desactivar sense previ avis els codis dels àrbitres catalans que utilitzàvem des de fa anys gràcies a un acord de tarifa plana amb la FEDA. El problema el vam poder solucionar en pocs dies, després d’arribar a un acord amb l’empresa austríaca que comercialitza el programa. Fruit d’aquest nou acord ara Catalunya es una de les federacions que surt amb bandera pròpia a Chess Results.

Una altra mesura que ens va sorprendre es la decisió de la FEDA de no donar cap plaça gratuïta a la FCE al Campionat d’Espanya d’edats. Contàvem amb perdre les places de mes que rebíem pel número de llicències però no la dels campions i campiones que es donen a totes les federacions. La FCE, després de valorar si participàvem o no en aquest Campionat, vam decidir atorgar als jugadors i jugadores el mateix numero de places de l’any passat, assumint tot el cost i organitzar la nostra delegació fora de l’Hotel oficial dels Campionats. La FCE posarà tots els mitjans per fer l’estància dels nostres jugadors lo més confortable que sigui possible, però no podem baixar el cap davant d’aquesta injustícia. Catalunya continua sent la cinquena federació per número de llicències tramitades, i la decisió de la FEDA no està clar que sigui legal. La FCE ens reservem el dret de reclamar aquesta decisió davant de totes les instàncies.

Vull agrair al candidat a president de la FIDE Gary Kasparov la visita que va fer a Barcelona i que ens va permetre mantenir amb ell una reunió, a petició seva, que vam considerar molt interessant. Apart de poder escoltar les seves idees per dirigir la FIDE, vam poder explicar-li el model d’introducció dels escacs a l’escola que estem fent a Catalunya. L'ex-campió mundial Gary Kasparov, un dels promotors de la resolució del Parlament Europeu per la introducció dels escacs a l’escola en tots els països de la Unió, junt al president de la Federació Europea Silvio Danailov, ens va felicitar pel model aplicat al nostre país.

També en relació als escacs a l’Escola vam fer una roda de premsa conjunta amb la Consellera d’Educació de la Generalitat la Sra Irene Rigau, per presentar aquest programa, que ja s’està desenvolupant a 104 escoles catalanes, als mitjans de comunicació.

A l’Assemblea d'avui presentarem els comptes del 2013 per la vostra consideració, El pressupost aprovat a l’Assemblea de Novembre de 2012, preveiem una aportació extraordinària de 18.000 euros del fons social de la FCE per poder apaivagar les retallades que estàvem sofrint. L’execució del pressupost presenta un superàvit de mes de 7.300 euros que pasaran a engronsar el fons social de la FCE, sense que haguem tingut que aportar els 18.000 euros previstos en el pressupost inicial. El tresorer en el punt de l’ordre del dia previst per aquest apartat us podrà donar mes explicacions.

Aquesta mateixa setmana hem signat un contracte de lloguer del pis de Gran Via propietat de la FCE, amb una empresa d’estudis de mercat. El lloguer s’ha fixat en 750 euros al mes i la durada en 5 anys. L'empresa que ens ha llogat el pis farà unes obres de millora valorades en 6.000 euros, i durant el primer any només pagarà 400 euros de lloguer. Hem cobrat 8 mesos per anticipat i el llogater ha fet els dipòsits de lloguers que marca la llei davant de la Generalitat.

Aquesta operació donarà una nova font d’ingressos a la FCE i ens estalviarem els contractes de subministraments que fins ara estàvem pagant. També ens obligarà a donar-nos d’alta al registre del IVA, ja que les operacions de lloguer estan afectades per aquest impost.

La Generalitat ens ha comunicat ja la subvenció per aquest any, és la mateixa que la del any passat. No patir noves retallades ens sembla després dels darrers anys una bona notícia.

Hem perdut el patrocini del Casino de Barcelona al Trofeu Ciutat de Barcelona. Compten encara amb el patrocini de l’Ajuntament de Barcelona que és molt important, i amb una aportació de la FCE. Si no trobem un nou sponsor, podrem realitzar l'edició d’enguany amb 6 jugadors. Estem valorant que es jugui en paral·lel un tancat d'edats amb els millors jugadors de Catalunya. La seu prevista de moment serà la de la FCE.

A l’assemblea d’avui presentarem també un nou reglament de l’elo català que intenta donar resposta a moltes de les deficiències que hem anant detectant els darrers anys. Vull agrair als autors del projecte les moltes hores de feina que li han dedicat, i als experts internacionals que els han assessorat, la seva col·laboració.

També presentarem altres propostes de canvis de reglaments com ja es habitual per afinar més la seva redacció en alguns casos i en altres per corretgir dèficits que hem detectat.

Presentem també a l’assemblea, per primer cop tota una bateria d' indicadors, de la salut dels escacs federats al nostre país. Es idea d’aquesta junta que es facin públics cada any, a l’assemblea del mes de maig, per que tots ens fem una idea mes exacta d'en quin moment ens trobem en el desenvolupament dels escacs a Catalunya.

Les dades de llicències mostren una bona evolució aquest darrer any i ens permeten tenir la esperança de tancar l’any en una xifra rècord. No obstant això no estem satisfets, ja que tenim mancances en alguns territoris i els escacs femenins encara tenen una presència molt feble a la nostra federació. Els increments estan produïts bàsicament per l’augment de fixes de subs, on si que podem estar satisfets del creixement els darrers anys de la participació a les prèvies. Personalment vull donar les gràcies al Joan Antoni Pérez, que va deixat la junta directiva per motius personals, i que a fet una feina magnifica en aquest àmbit.

Estem particularment satisfets de l’augment del número de partides avaluades. Pensem que aquest es un dels millors indicadors de l’activitat escaquista a Catalunya i és fruit de la feina organitzadora dels clubs.

Després us demanarem la ratificació dels dos nous membres de la Junta directiva, el Ramon Chalmeta que s’ocuparà de tota l’àrea d' informàtica i internet de la federació i de l'Albert Badosa com a nou delegat de la federació a la territorial de Girona. Vull comunicar la baixa per decisió pròpia com a membre de la junta directiva del Paco Fernàndez.

Hem encarregat un nou software de gestió de la Federació, que integri i millori tots els serveis que presta per internet la federació catalana. Aquest nou software integraria també el nou programa de gestió de l'elo que aplicarà el reglament que aprovi aquesta assemblea. En una segona fase es millorarà el web de la Federació.

Els darrers temps es va encallar la formació de nous monitors per que estava pendent la publicació de una normativa del Govern espanyol, que regulés com fer-ho. La normativa es va publicar finalment al BOE al febrer i en aquests moments sembla que esta desencallat i ben aviat podrem tornar a convocar cursos de monitors.

Us informo que la Festa catalana es celebrarà enguany a Calaf organitzada conjuntament amb el club d’aquesta població.

Hem canviat la persona responsable de maquetar el butlletí de la FCE, per baixa voluntària del Marc Ferrer que portava molts anys fent aquesta feina i al que li agraïm els anys que ha estat treballant per la federació. A partir d’ara la feina li hem encarregat al MF Richard Guerrero.

Demà posarem un stand a la Fira del esport federat al Passeig Lluis Companys, al costat de l’arc de Triomf de Barcelona, on repartirem publicitat de la federació i dels clubs que ens ho han demanat i farem algunes activitats.

Finalment recordar que avui també farem una assemblea extraordinària, per adaptar els estatuts als nous decrets del govern, que per exemple torna a reduir els mandats de la junta directiva a quatre anys i que estableix que a partir d’ara, no són els presidents de clubs els membres de l’assemblea, si no els propis clubs.

No hem vull allargar mes. Gràcies per la vostra atenció.

Per cert que crec que el Sr. Marc Ferrer portava més de 25 anys fent la maquetació del Butlletí de la Fce.

Respecte el canvi de seu de l'assemblea el president ha comentat que hi havia una manifestació prop de l'actual seu de la Fce. La seguretat és l'excusa perfecta del poder per fer autèntiques barbaritats. Sembla que el Sr. Alejandro Gimeno, empleat de la Fce, ha anat a veure si a pesar de l'avís algú s'havia equivocat de seu, però no ha trobat ningú.

Un cop acabat el discurs, el Sr. Viñas ha demanat dos interventors de l'assemblea, primer punt de l'ordre del dia i han sortit voluntaris els Sr. Òscar Companys del Barberà i el Sr. Joan Emili Cabello del Tres peons.

Com no hi ha hagut preguntes al voltant del discurs del president, s'ha passat a tractar la Memòria Esportiva de la Fce de l'any 2013, segon punt de l'ordre del dia.

El Sr. Víctor Pont ha pres la paraula, mentre sortien per la pantalla gegant les estadístiques que ens havien donat en paper, comentant que teníem més jugadors sots-18 que fa uns anys, mentre que es mantenien les fitxes de seniors i dones, igual que els titulats internacionals de la Divisió d'honor, que s'havia fet rècord en les partides computades el darrer any, 58.396, que els clubs federats havien passat de 226 a 215 per algunes fusions sobretot de la territorial de Barcelona on havien passat de 139 a 127 del 2010 fins ara, que el   Circuït tenia un nombre de jugadors molt gran, que la Festa Catalana augmentava molt el nombre d'equips participants quan es feia prop de Barcelona, ja que les altres territorials tenen una festa dels escacs pròpia, que la mitja d'elo del top-100 català està estable i que hi ha bastants àrbitres però en falten a les territorials per que molts d'ells estan poc actius.

En el torn obert de preguntes el president del Sant Martí Sr. E. Arilla ha dit que s'havia baixat en el nombre de medalles aconseguides els darrers anys als Campionats d'Espanys sots-18, tres medalles femenines al de l'any passat, mentre que el president ha respost que havíem tingut uns jugadors molt bons fa uns anys amb un nivell difícil d'igualar, que ara estan sortint molt bons jugadors en altres llocs d'Espanya, i que el programa de beques de la Fce havia tingut les seves retallades com tots els altres de la Fce, per la qual cosa s'estaven fent classes col.lectives i poques individuals donat que tampoc hi havia jugadors d'un gran nivell que despuntessin molt per sobre de la resta i que ara teníem una bona generació de noies sots-18 que competien amb èxit pel Campionat Femení de Catalunya.

El Sr. Morcillo del Catalunya ha preguntat com era que si hi havia en aquests moments 215 clubs federats es necessitava només 17 avals per fer una proposta a l'assemblea de la Fce, el 10% del total, o sigui 170, tal com posa la convocatòria de l'assemblea i des de la taula li han contestat que hi havia clubs que eren seccions d'entitats no esportives i que alguns d'ells no estaven registrats al Consell Català de l'Esport, per la qual cosa no tenien dret a vot en l'assemblea.

El Sr. A. Jerez ha preguntat llavors respecte les estadístiques, si sempre que no s'especificava parlaven d'elo Fide o català, per que a la versió d'internet no ho especificava però a la de paper sí.

Llavors s'ha procedit a la votació de la Memòria Esportiva de l'any 2013, que s'ha aprovat per àmplia majoria amb dos abstencions.

El tercer punt de l'ordre del dia tractava sobre els “Estats comptables de la Fce de l'any 2013” i ha pujat a l'estrada el tresorer Sr. Camell per explicar-los.

El Sr. Camell ha dit que s'havia cobrat el 2013 una subvenció de la UFEC, Unió de Federacions Esportives de Catalunya, demanada el 2012 i que finalment va ser pels anys 2012-2013, que hi havia una partida històrica que no sabien si era una factura que s’havia de pagar o no, i com que fa anys que l’arrastraven i ningú ha reclamat el seu pagament va decidir d’acord amb els auditors treure-la de la comptabilitat, que les despeses d'oficina havien pujat 2.000 € més del previst per que l'antiga seu de la Fce s'havia netejat i pintat, que els serveis federatius havien estalviat 11.000 € respecte els previstos inicialment, que el pla de formació no havia gastat tots els diners per que s'estaven fent classes de nens per grups i per internet a més de fer-les individuals, que les competicions oficials havien complert els pressupost amb 2.600 € de diferència, que les delegacions també ho havien fet, donat que va demanar a tots els membres de la Junta que estalviessin tot el que pugessin en els diferents departaments, que els 18.000 € inicialment previstos que hauria d'aportat la Fce del seu fons històric no havien fet falta i així i tot hi havia hagut un superhàbit de 7.364,51 € l'any 2013 en els comptes de la Fce, amb unes despeses de 660.136,71 € i uns ingressos de 667.501,22 €.

Altres cops per cert, la subvenció de la Ufec a la Fce solia consistir en material d'escacs, sobretot en rellotges digitals, segons m'havien dit.

En el torn obert de preguntes el Sr. Caro del Mollet ha dit que en l'excel imprés que ens donen de la comptabilitat en paper, només surt la capçalera de a què correspon cada partida al primer full, amb la qual cosa has d'anar-hi constantment si no ho recordes, per la qual cosa ha proposat que aquests conceptes sortissin a tots els fulls, proposta acceptada des de la taula. Crec que el Sr. Caro ha preguntat llavors sobre el punt 6 de la pàgina 35, sobre a què corresponia l'apartat Comitè de Monitors i el tresorer li ha respost que potser s'havia de canviar el nom de l'apartat, però que en qualsevol cas corresponia a la liquidació d'un curs d'escacs a les escoles.

Respecte les despeses de la Festa catalana, on mai hi ha ingressos, el Sr. Camell ha dit que aquesta activitat es fa conjuntament entre la Fce i un club organitzador a qui se li ofereix la possibilitat d'encarregar-se del dinar o no, buscant un restaurant o self service, per la qual cosa, depenent del que decideix aquest, la Fce té uns ingressos o no. El cas és que ell només comptabilitza el resultat de la despesa final que ha de pagar la Fce, com si no tingués cap ingrés.

Llavors jo he dit que no estava d'acord amb el que havia hagut un ingrés per part de la Fce dels torneigs del Circuït del 2012, el 2013, però des de la taula el president no m'ha entès i s'ha posat a explicar el tema de les subvencions als torneigs del Circuït d'estiu. El fet és que els torneigs del Circuït tenen una subvenció de la Fce que cobren el mes de maig en general, abans de fer-lo, tret del primer any, segons dos lletres que indiquen la qualitat del torneig la majúscula o principal, i el nombre de jugadors que aspiren a algun tram la petita, tots menys els de més de 2.400 Fide que només aspiren als premis de la general, de menys valor que la majúscula. Quants més diners et gastes en jugadors, més te’n dona la Fce, però sempre surts perdent, és clar. Llavors els clubs pertanyents al Circuït, estan obligats a demanar la subvenció del Consell Català de l'Esport, o almenys ho estaven per que davant la davallada de les subvencions que va tenir aquest departament de la Generalitat, aquest va pactar amb la Fce que només alguns clubs organitzadors de torneigs del Circuït demanessin aquesta subvenció, els més propers a Barcelona i els torneigs més importants, per que no hi havia diners per tots. El cas és que la Fce recuperava els diners que donava el CCE als clubs. Els primers anys la cosa anava bé, per que el CCE podia donar més diners als clubs dels que havia avançat la Fce de forma que la diferència se la quedava el club. Però ràpidament les convocatòries es van anar endarrerint, i disminuint els diners aportats, per que ho fessin també els pagaments per part de la CCE, fins al punt que el maig de 2012 la Fce va adelantar als clubs membres del Circuït 50.301 € segons dades meves, i el març de 2014 n'hi han tornat aquests 7.150 € si no m'he equivocat. L'any 2013 es va gastar 40.000 € i el 2014 38.000 €. El fet és que les subvencions del CCE del Circuït del 2012 les va pagar aquest als clubs en dos plaços, el darrer del qual va ser pagat el setembre de 2013. El cas és que com jo vaig deixar la Junta de la meva entitat el novembre d'aquell any, no sabia que la Fce havia demanat els diners als clubs aquest més de març passat, i sembla que l'han tornat tots menys el Sabadell, segons van dir des de la taula d'oradors. Resulta que els dos torneigs que més diners reben de la Fce, Sants i Barberà van tenir diferents problemes amb la subvenció del CCE de 2012. El torneig de Sants, subvenció demanda pel Catalunya, li va ser denegada per que havia renovat la Junta poc abans de sortir la convocatòria de subvenció, però sorprenentment es va resoldre abans la subvenció que el registre de la Junta, cosa bastant il.legal, per la qual cosa aquesta entitat va presentar un recurs i finalment li han donat la raó i segons el president de la Fce li han de pagar properament uns 3.000 € que tornarà a la Fce quan els rebi. Tot per que el CEE retardi al màxim el pagament. El Barberà sembla que tenia en vigor la Junta quan la Fce li va donar més de 6.000 € el maig de 2012, però poc després li va caducar, amb la mala sort que el CCE ho va mirar i no li van concedir la subvenció per poder tornar una part dels diners rebuts a la Fce. Algunes de les dades que he posat més amunt no es van esmentar a l'assemblea.

Tornant a l'assemblea el Sr. Vidarte del Montcada es va queixar que el Barberà no hagués tornat res de la subvenció que va rebre pel torneig del 2012.

El Sr. A. Jerez del Foment ha dit que el Barberà va cometre un error, que era obligatori que demanés la subvenció, com així va fer i ha preguntat a la Junta de la Fce quan pensava exposar a l'assemblea aquests problemes amb les subvencions del Circuït.

El Sr. Miranda del Barberà ha dit que la Junta de la seva entitat estava en vigor quan li va concedir els diners la Fce, però els hi va caducar poc després i no s'en van adonar, i que hi va haver diversos canvis de normativa del CCE i d'estatuts de l'entitat en poc temps.

Des de la taula d'oradors hi ha hagut una defensa aferrissada d'un dels seus companys de Junta, tan per part del president com del moderador, amb els arguments que ningú havia defensat tan el Circuït com el Sr. Víctor Pont, que la Fce havia ajudat molts clubs del Circuït que havien tingut diferents problemes durant anys, excepte el Torneig de Salou que durant tres anys no els va fet ni cas, que la Fce sabia lo difícil que és organitzar un torneig d'estiu per que normalment ho fan entre dos persones i si se’n cansa alguna desapareix i que ells pretenien que els organitzadors sabessin d'antuvi els diners que els donaria la Fce per que no tinguessin sorpreses econòmiques i sabessin el que es podien gastar. El president de la Fce ha dit que si es cobrés als clubs a primers d'any tot el que deuen com posa la normativa de la Fce, jugarien el Per Equips la meitat dels clubs, per que molts són petits o de territorials i depenen d'uns ajuntaments mig arruinats que retrasen tot el que poden els pagaments com el  CCE per poder pagar, i que la Fce els fa plans de pagament als clubs per que vagin pagant poc a poc el que deuen i puguin jugar.

Respecte aquest darrer tema el Sr. A. Jerez del Foment ha dit que si la pròpia JD. de la Fce no cumplia la normativa de cobrament als clubs a principi d'any la canviessin, però que no la interpretessin com els semblés bé.

Finalment s'ha produït la votació de la comptabilitat de la Fce de l'any 2013, que s'ha aprovat amb un vot en contra i tres abstencions.

Seguidament hem passat a parlar del punt quatre de l'ordre del dia respecte la modificació del Calendari esportiu del 2014, ja aprovat a l'assemblea de la tardor de 2013, que només afectava el Campionat per Equips d'edats. Aquest torneig que estava previst el 11 i 12 d'octubre, no m'ha quedat clar en què consistia el canvi, un tema d'un pont, però s'ha aprovat amb una sola abstenció.

El punt cinc de l'ordre del dia, tractat a continuació, parlava de la ratificació de l'assemblea de dos nous membres de la Junta directiva de la Fce, en substitució de dos dimitits. Els nous membres de la Junta proposats eren el Sr. Ramón Chalmeta Ugas per fer-se càrrec del tema informàtic i el Sr. Albert Badosa Romanyó com a Delegat de la territorial de Girona. Hi ha hagut unanimitat dels presents respecte que aquestes persones entressin a formar part de la JD. de la Fce.

Seguidament s’ha passat a tractar sobre el punt sis de l’ordre del dia, respecte les modificacions reglamentàries proposades per la Fce, donat que aquest cop no n’hi havia cap dels clubs. Ha pres la paraula el Sr. Davide Vega per explicar-nos el nou redactat del reglament del càlcul d’elo, agraint la col.laboració desinteressada de diversos professors universitaris i d’algun membre de la Comissió del càlcul d’elo de la Fide. El ponent ha dit que l’elo era un sistema estadístic i que la constant k era un terme matemàtic, que feia alterar l’elo de forma que si era baixa i havia poc moviment en la variació de l’elo de la gent. Les principals novetats proposades a l’assemblea són:

+ Eliminar el límit inferior de 1.700 fins als 1.000 punts, article 15.3 del nou redactat, de forma que ningú pugui baixar d’aquest mínim, homologant-lo al que passa amb l’elo Feda i Fide. S’ha dit que no es creia que ni 10 jugadors catalans arribin a aquest mínim, i que si fos així d’aquí uns anys es podia modificar aquest. Jo crec que ningú arribarà mai, donat que has de jugar molts anys i molt malament per aconseguir-ho i el més normal es que t’en cansis abans si perds sempre, cosa molt difícil.

+ Eliminar l’elo inicial en 1700. Segons el Sr. Davide hi havia tres possibilitats respecte aquest tema: 1. Calcular una performance dels resultats de les primeres partides del jugador abans d’entrar a la llista. 2. Posar un número aleatori com fins ara. 3. Es veu que hi ha uns estudis d’una universitat americana que diuen que és millor posar un elo inicial en funció de l’edat del jugador, i aquest sistema s’ha decidit que sigui el proposat a l’assemblea.

+ La K o “factor d’estabilització” es calcularà a partir d’ara amb la fórmula K = Kº + ∆ K on segons el text “Kº és un valor inversament proporcional a la valoració del jugador. Es calcula utilitzant la següent taula de conversió.”

Tram elo          Kº

1.000-1.099     42

1.100-1.399     36

1.400-1.699     30

1.700-1.999     24

2.000-2.299     16

2.300-2.599      8

> 2.600             6

+ Sembla que a partir d’ara la K de cada jugador dependrà del seu elo i de les partides jugades el darrer any. EL Sr. Davide ha dit que de mitja cada jugador federat juga tres torneigs l’any. Es veu que quan s’enfronten jugadors que tenen diferent K un puja o baixa més que el que li tocaria si tinguessin la mateixa. El cas és que ∆ K es calcula com ∆ K = 3 – MP/ 9 on MP “és la mitjana ponderada de partides jugades els darrers cinc anys, sense contar les incompareixences, on ∆ K s’arrodonirà cap al valor més pròxim a un nombre sencer.” Es cas és que ∆ K variarà la K en +3 o -3 com a màxim.

+ Incompareixences: les incompareixences seguiran contant per elo Fce, com a premi per haver-t’he presentat, però amb la idea de reduir el que puges o baixes, es tindrà en compte el teu propi elo, del que s’han presentat, però la mitat de la K del que menys en tingui dels dos.

+ Hi haurà llistes d’elo Fce mensuals a partir del 1 de gener de 2015, si l’aplicació informàtica està preparada llavors.

+ De cara a contar l’elo Fce per jugadors amb elo Fide estrangers, s’el-s contarà la performance realitzada al torneig segons va decidir la JD, encara que el Sr. Davide ha dit que seguiria contant l'elo Fide dels rivals com si fos català. De fet d’això s’ha queixat el Sr. Romero del Sant Andreu, a qui se li ha donat la raó. De fet d’aquí a unas anys, quant els tres elos s’hagin anivellat, suposo que es podrà tornar a contar l’elo Fide dels rivals. S’ha dit des de la taula que es faria un club fictici d’estrangers, per que n’hi ha bastants que venen reiteradament a jugar a Catalunya a l’estiu, i es guardarien les performace d’un any per l’altre.

+ Torneigs sots-12. Molts nens d’aquesta edat només juguen entre ells, efecte comunitat l'han anomenat, per la qual cosa es proposa una K=6 per que no pugin tant elo que es poc realista quan juguen amb la resta de gent, si el 80 % o més de jugadors d'una competició són Sots-12.

En el torn obert de paraules el Sr. Caro del Mollet ha felicitat els responsables de l’estudi per la feina feta.

El Sr. Enric García del Peona i peó ha dit que no estava d’acord en el còmput de l’elo inicial dels jugadors, donat que l’ordre dels membres d’un equip del nens pot ser alterar si un és de primer any i un altre de l’any següent, per que influeix una mica l'edat del nen en el seu elo inicial. El Sr. Davide li ha contestat que un cop es posi en marxa aquest canvi es podrà replantejar si es veu d’aquí un temps que és millorable, que dos nens que es portin un any podien tenir 40 punts d’elo inicial de diferència, però amb una K de 36 amb molta variació en 18 partides la diferència desapareixia i que calia no obsessionar-se per tenir una mica més o menys d’elo puntualment. L’Enric ha insistit que no es computés l’elo dels nens d’aquesta forma, mentre el president li ha contestat que fins ara els 1.700 s’ordenaven per la primera lletra del cognom alfabèticament, mentre que ara s’oferia un ordre més lògic per puntuació.

El Sr. Jerez ha dit que la Fide no evaluava els jugadors amb menys de 9 partides, de fet les evalua en blocs de tres com a mínim per torneig de cara a tenir-ne per primer cop, fins arribar a les 9 partides, mentre que el Sr. Davide ha dit que la idea de l’avaluació catalana és que totes les partides computin per elo Fce, incloent el cas d’un jugador que es federa per primer cop i només juga una o dos partides al Per Equips. El president ha dit que si féssim com la Fide, totes les partides entre la gent que federa per primer cop, 500-600 jugadors l’any, per 9 partides del per Equips, unes 4.500 partides no valdrien per elo Fce, o si jugaves contra un d’aquests rivals, a tu tampoc et contaria la partida.

Seguidament he parlat jo per dir que a mi m’agraden les coses sencilles i que no sé a que venien tantes fórmules, que semblava que l’objectiu fos que no poguessis calcular l’elo a mà amb tanta complicació, que l’únic que era important fer era baixar el mínim de 1.700 per equiparar-nos als altres elos, i que potser era interesant separar l’elo de partides lentes del d’actius. El Sr. Davide m’ha contestat que la fórmula del càlcul de l’elo no havia canviat, és a dir R= K x (P – Pd) on P són els punts fets i Pd són els punts esperats, i que el nou reglament era dens per còpia d’algunes idees agafades del reglament de la Fide.

El president de la Fce ha afegit que si tens més de 18 anys el teu elo inicial serà de 1.700 i que si ets més jove serà menor.

El Sr. Andreu ha felicitat els responsables de l’estudi i ha proposat fer un elo actiu i un altre llampec. Des de la taula li han contestat que fa uns 15 anys es va intentar fer un elo actiu Fce i no va funcionar, encara que el Sr. A. Jerez ha dit que ell se’n recordava que només hi havia una competició anual d’escacs actius i per això no va funcionar l’elo actiu. El president ha dit que un cop funcionés el nou model es valoraria fer un elo actiu, però que també hi ha gent que no juga els actius si valen per elo català.

En aquest moment s’ha produït la votació de la nova Normativa d’avaluació de la Fce, que s’ha aprovat àmpliament amb tres vots en contra i tres abstencions.

Seguidament hem passat a tractar un seguit de canvis normatius de diferents reglaments de la Fce. Copio exactament el que s’ha aprovat:

+ Assimilats: Un jugador perd la seva condició d’assimilat quan està dues temporades consecutives sense tramitar llicència per la Federació Catalana d’Escacs.

+ Sobre el reglament de la Lliga catalana:

-       Art. 10.4 A les tres Divisions Catalanes el sorteig serà públic. En el cas de la Segona Divisió la distribució serà geogràfica i d’acord amb el que indica l’article 10.1.

-       Art. 5.5 Com a norma general, no podran ser alineats en la Lliga Catalana d’Escacs jugadors menors de 5 anys, encara que tinguin llicència federativa. Només en casos excepcionals, la Comissió Esportiva de la FCE podria autoritzar la seva participació en aquest campionat, prèvia petició raonada del seu club.

-       Art. 7 Divisió d’honor: s’elimina un redactat que parlava només de la temporada 2014 per triar els equips del 13 al 16 que pujaven a DH.

-       Art. 8.3 Segona fase DH.: Els equips que es classifiquin per cadascun dels grups de la segona fase arrossegaran tots els punts aconseguits a la primera fase de la competició de la Divisió d’Honor, que comptaran per la classificació final. Només hauran d’enfrontar-se als equips procedents de l’altre grup. A la segona fase es conservarà la puntuació obtinguda a la primera fase, que es sumarà als punts que s’obtinguin posteriorment en aquesta segona fase.

-       Art. 11.9 Llista d’ordre de forces a DH. Es podran ordenar els 20 primers jugadors en funció del seu elo Fide, en cas que el club tingui un equip a Divisió d’Honor.

-       Creació de l’article 11.10 del reglament de la Lliga Catalana: a la categoria de Divisió d’Honor s’hauran d’alinear en els 9 primers escaquers, 9 jugadors del llistat de forces de la Divisió d’honor (plantell de 17). El tauler 10 dels partits dels equips de Divisió d’Honor serà de lliure elecció del club, entre els jugadors/res que figurin a la llista d’ordre de forces completa del club.

-       Modificació article 12.1 Alineació DH. També es consideraran titulars del primer equip (A) els 10 jugadors presentats al llistat de forces de divisió d’honor del plantell de 17 jugadors i no podran jugar a l’equip B.

-       Punt 12 Desempats DH. Aplicació dels sistemes de desempat a la Lliga Catalana.

A Divisió d’honor:

  1. Punts per taulell.
  2. Encontre directe.
  3. Holandès fins a les darreres conseqüències.

A la resta de divisions i categories:

  1. Sonenborg-Berger per Equips tipus B.
  2. Resultat particular.
  3. Kashdan
  4. Holandès fins a les darreres conseqüències

Als Play off i finals catalanes de qualsevol Divisió o categoria s’aplicarà el sistema holandès fins a les darreres conseqüències.

Respecte tots aquests temes des de la taula d'oradors s'ha explicat que s'havien queixat alguns equips de les territorials de Segona Divisió que feien molts kilómetres, i per que no hi hagi cap mena de dubte de que la Fce és imparcial, es sortejarà també en públic aquesta categoria, la qual cosa farà que  s'allargui l'assemblea bastant ja que són quatre grups, s'ha millorat el redactat de la puntuació que ja s'aplicava a DH. de la Lliga Catalana, i que el fet de poder ordenar els jugadors de DH. per elo Fide, vol dir que n'han de tenir tots.

El Sr. Viñas ha dit que la seva intenció era fer una votació conjunta de tots aquests temes, però que si algú volia que s'en votés un per separat, no tenia cap inconvenient. El Sr. Arilla del Sant Martí ha proposat que es votés el tema que la DH. del Per Equips valgués per elo Fide per separat.

El president de la Fce ha explicat que es va fer una reunió amb els clubs de la màxima categoria i es va arribar a l'acord que aquests equips hauran de tenir dos documents: la llista de jugadors normal del Per Equips i una altra de 17 jugadors, 17+1, només pel primer equip, ordenats per nombre correlatiu, 1, 5, 8, 11, 12, 15... d'on cada club podrà triar 9 jugadors per jugar cada setmana, donat que el número 10 podrà ser qualsevol altre de la llista de jugadors general, però sempre el mateix, no un jugador diferent cada setmana, per si es vol premiar un jugador de trajectòria ascendent que no és dels millors de l'entitat. No serà obligatori posar en aquesta llista de 17 tots els millors jugadors federats que tinguis, de forma que si tens un jugador molt bo que no pot jugar cap ronda, pot sortir dels 10 primers a la llista de jugadors, però no apareixeria a la llista del primer equip. El número 11 de la llista de DH. si no ha jugat el dissabte, pot jugar el diumenge i els bisos ocupen plaça de jugador entre els 17. Així segons he entés, tindràs una llista amb 17 jugadors d'on hauran de jugar 9 jugadors obligatòriament cada setmana, per ordre de llista que poden ser el 1, 5, 8, 11, 15, 17, 20 més un número 10 de lliure elecció si nó està entre aquests. Total que cada club tindrà 18 jugadors a eligir cada setmana per trobar-ne 10 per jugar dissabte. Això evita que juguin 1.700 a la màxima categoria, cop aquest any, i preten que tinguis acotats els rivals per que et puguis preparar les partides, ja que els rivals que et podran tocar seran limitats.

Respecte els desempats de la DH. el president ha dit que el Sonenborg-Berger

era poc precís donat que a DH. no es juga una lliga com a la resta de categories, mentre que amb el desempat per “punts per tauler” t'estàs guanyant el desempat des de la primera ronda.

El Sr. Carlos Giménez va proposar que els desempats fossin els mateixos per totes les categories i el Sr. Viñas li va contestar que el desempat perfecte no existeix.

El president de la Fce ha dit que el torneig del Casino de Barcelona d'aquest darrer any havia estat l'únic torneig oficial vàlid per elo Fide, però que aquest any havien reconsiderat la decisió i que també afectés a la màxima categoria del Per Equips i a la final de l'Individual de Catalunya, i que dels 270 jugadors alineats a DH. aquest darrer any, la major part tret d'uns 65-70 tenien tramitat l'elo Fide.

El president del Sant Martí E. Arilla ha preguntat si hi havia hagut contactes o   acostament de posicions amb la Feda, i el president ha respost que sí, que inclús apareixia ell en una foto dinant, crec, amb Sr. Ochoa, president de la Feda, però que de moment no hi ha hagut cap acostament de posicions, que tampoc es descarta, afegint el Sr. Viñas que la Fce va defensar-se de l'atac de la Feda que va representar un augment de quotes exagerat, fent que part dels jugadors catalans tinguessin la possibilitat de tramitar només la fitxa catalana, estalviant-se uns diners, però que com pràcticament tots els jugadors de més nivell catalans havien tret la fitxa amb elo Fide, els havíem de donar també l'oportunitat de que poguessin jugar partides vàlides per aquest elo, donat que a la final de l'Individual de Catalunya algun dels millors jugadors catalans es va negar a participar aquest any per que el torneig no valia per elo Fide.

Després de tot això s'ha procedit a la votació, primer només sobre si la DH. del Per Equips havia de valer per elo Fide, i s'ha aprovat que sí per àmplia majoria, amb dos abstencions i quatre vots en contra.

Seguidament s'ha produït la votació de tota la resta dels articles transcrits més a munt, i s'han aprovat tots els canvis amb dos vots en contra i tres abstencions.

Llavors s'ha obert un torn de paraula segons el punt 7 de l'ordre del dia on jo he preguntat com és que coincidia el Memorial Josep Maria Calvet de Tarragona amb la final de l'Individual de Catalunya, si el primer torneig classificava pel segon, i des de la taula m'han dit que no, que el Memorial Calvet és un torneig oficial, però no classsifica per l'Individual, competició que es juga a la tardor. Llavors li he preguntat al president de la Fce quin cost econòmic tindrien les 12 places del Campionat d'Espanya Sots-18, que la Junta de la Fce s'havia compromés a pagar, encara que li tocava a la Feda, pels campions de Catalunya de les diferents edats, i el sr. Ayza ha respost que costarien uns 4.000-5.000 € que ja estaven previstos a la comptabilitat de la Fce.

El Sr. Cabello del Tres peons ha dit que fer pagar els nens les baralles entre federacions era una bogeria per que ells eren el futur i ha preguntat sobre una carta enviada per diferents pares a la Fce i la Feda que no havia rebut resposta de cap d'elles. El president de la Fce ha dit que ja contestarien la carta, que Melilla, amb molt pocs federats, tenia places de la Feda pels Campionats d'Espanya sots-18 i Catalunya no, que la Feda no ha publicat la circular de les places que dona a cada comunitat autònoma i que el fet que s'hagi triat un hotel a 9 kilòmetres d'on es juga el torneig era questió de que a més de ser més barat que el de l'organització, es tractava de no alimentar la Feda donat que ens havia perjudicat, que hi hauria un autobús permanent a disposició dels jugadors catalans per fer els 9 kilómetres de forma que no tindrien que esperar els nens a que acabessin tots per marxar a l'hotel, i que l'hotel de la Feda, màxim patrocinador de la competició, no estava molt content sabent que unes 140-160 persones de la delegació catalana no estarien al seu hotel.

El Sr. A. Jerez ha pres la paraula per dir que com a queixa està bé lo de canviar els jugadors sots-18 d'hotel, però que ell no veia cap avantatja i sí diversos inconvenients. El Sr. Ayza ha reconegut que el canvi d'hotel tenia alguns inconvenients, però que mentre el que faran servir està al poble i prop de la platja, el de la Feda estava aillat a la muntanya. El Sr. Viñas ha dit llavors que han estat mig obligats de prendre aquesta decisió per presionar la Feda, a qui no li ha agradat i que farien tot el possible per que els jugadors catalans tinguessin les màximes comoditats possibles.

El Sr. Aguadero del Vila Olímpica ha dit llavors que estava d'acord amb el comentat pel Sr. Jerez i que no era bo que les federacions es barallesin amb els nens pel mig. El moderador ha dit que qui no havia volgut signar el tradicional conveni entre les federacions havia estat la Feda, que havia deixat sense places gratuites els nens catalans a la final espanyola, que què ens semblaria si els nens i pares allotjats a l'hotel estiguessin pagant l'allotjament de diversos membres de la Fce, que és el que passa amb la Feda, que els directius van amb despeses pagades als campionats, que s'havia agafat l'hotel més proper possible a l'hotel de la competició, que era una mesura de força per que el proper cop es pensin dos cops deixar els catalans sense cap plaça a la final espanyola, i que intentaran negociar amb la Feda un acord per propers anys. El Sr. Aguadero ha insistit en el seu argument de deixar fora els nens en les guerres entre federacions i el president li ha respost que no han impedit que el nen que vulgui vagi a l'hotel de la Feda, que qui vulgui es pot queixar a ella per les decisions que ha pres, que la Fce no té cap obligació de pagar cap plaça dels campionats d'Espanya, però en pagarà 12 i que com que anirà a la propera assemblea de la Feda transmetrà les queixes presentades en aquesta assemblea en aquella altra.

Llavors ha pres la paraula el Sr. Miranda del Barberà per dir que ell era el director del torneig d'estiu i que si a algú s'havia de reclamar explicacions pel problema de la subvenció del 2012 era a ell o a la Junta directiva del Barberà i no al Sr. Víctor Pont, que era una persona molt honorable, de la qual cosa algú ha dit entre el públic no ha dubtat ningú. El Sr. Miranda ha continuat dient que aquest any es faria la 37 edició del Torneig de Barberà i que quan van començar diversos clubs col.laboraven amb ells, entre altres coses per que en aquella època la Fce no deixava material per que no en tenia, i n'hi deixaven diversos clubs a un per fer un torneig, encara que això darrer és aportació meva, no com ara que els critiquen, que l'havien trucat de Madrid dient que havien criticat el Sr. Pont en un torneig dient que s'havia quedat uns diners i que no era veritat i que el darrer any el Torneig de Montcada havia llogat un autocar per que els jugadors d'aquest torneig anessin a l'Open de Benasque i no a Barberà quan acabés Montcada. El Sr. Viñas ha respost que el Sr. Pont havia treballat molt per la Fce, encarregant-se a més dels problemes del Circuït, perfectament consolidat en aquests moments, de les finals de les Copes i Festes catalanes, de l'adequació del nou local de la Fce i de molts altres temes.

El Sr. A. Jerez ha insistit que el Barberà, igual que d'altres torneigs, estaven obligats a demanar la famosa subvenció del CCE de 2012, mentre que el Sr. Triquell del Sant Josep ha dit que si arriba a saber tots el que passaria amb aquesta subvenció no l'hagués demanat.

El Sr. Ayza ha dit que aquest any recomanava que tots els organitzadors de torneigs demanessin la subvenció del CCE, que igual donaven diners a qualsevol torneig, que s'havia de recolçar els torneigs per que la gent que els organitzava no tenia substituts, que el Sr. Pont havia defensat sempre el Circuït com una de les activitats que més jugadors movia a Catalunya i que sense les subvencions que dona la Fce als organitzadors de torneigs del Circuït la meitat del torneigs desapareixerien i l'altra meitat ja veuríem quan temps duraven.

El Sr. Enric Garcia ha dit llavors que fa dos anys van desaparèixer els premis femenins al campionats d'edats, la qual cosa tenia implicacions bones i dolentes, i que calia una assemblea de monitors donat que hi havia una 1.000 nens federats a Catalunya. El president ha dit que ell i la seva Junta escoltaven tothom, però que qui prenia les decisions eren les assemblees com aquesta i la JD. per la qual cosa una assemblea de monitors no podia decidir res, si nó proposar millores a la JD, que el tema femení estava estancat en fitxes, 7 % de federades, feia anys i que van prendre aquesta mesura a proposta de les tres senyores de la JD. de la federació. El Sr. Enric Garcia ha dit llavors que aquesta mesura no havia estat consultada a l'assemblea i el Sr. Viñas li ha respost que els canvis reglamentaris o d'estatuts es decidien a l'assemblea, però que la JD de la federació també podia prendre diverses decisions, per que si ens ho hagués de consultar tot a l'assemblea ens hauríem de reunir cada quinze dies.

S'ha quedat en qualsevol cas, que a la propera assemblea de la Fce, la responsable del departament femení Sra. Carla Marín ens farà una exposició de les conseqüències bones o dolentes d'haver suprimit els trofeus femenins als torneigs d'edats.

Finalment ha tingut lloc l’Assemblea Extraordinària per tractar la nova modificació dels estatuts de la Fce, donat que ens obliga la nova normativa de la Generalitat, per la qual cosa el Sr. Josep Chalmeta ha dit que no calia votar si era una obligació, mentre el Sr. Pablo Díaz-Flores ha dit que sí, que podíem votar que no si ho crèiem convenient i des de la taula el Sr. Viñas ha dit que ell estava disposat a immolar-se per una causa justa, però no per aquesta, i que si dèiem que no podíem acabar al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, on no ens farien gaire cas.

Les modificacions proposades per la Junta de la Fce eren referents a:

+ Article 11. Els òrgans de govern de la Fce, a més de l’Assemblea General i la Junta Directiva, s’afegeix com a possibilitat, la Comissió gestora.

+ Article 20. No em queda clar quina diferència hi ha en el redactat aprovat i l’anterior, sobre els membres de ple dret de l’assemblea. Aquest segon redactat és més extens però lo que han dit des de la taula que a partir d’ara qualsevol persona nomenada per un club per representar-lo en l’assemblea seria vàlida, sense que fos el president o vici-president, doncs jo no ho entenc així.

També posa el text que “El vot dels membres de l’assemblea és indelegable”.

+ Articles 37 i 55. Els mandats de les Juntes directives de la Fce passen de 6 a 4 anys.

El president de la Fce ha comentat respecte aquest darrer punt que 6 anys es feien molt llargs, comentari que no s’entén gaire donat que com havia dit el moderador una estona abans, quasi tota la junta actual porta 11 anys en vigor.

La modificació dels Estatuts de la Fce s’ha aprovat per àmplia majoria amb només una abstenció.

D’aquesta manera el Sr. Viñas ha posat fí a l’Assemblea Extraordinària, agraint els presents la seva atenció.

Jo crec que diverses persones membres de l'assemblea tenen poca visió general del millor pel conjunt i molt particular dels seus interesos, o és que cadascú parla del que més coneix.

Esperant perdoneu els errors i oblits que hi pugui haver de comprensió o transcripció del que ha dit cada persona en un escrit tan llarg, us saluda atentament el 26 de maig de 2014 per la nit:

Ricard Llerins

Darrera actualització (diumenge, 3 de maig de 2015 06:34)

 
Redes Socials
Publicitat
Bàner
Clickar per més informació